Avslöjat: Sanningen om märkesfestliga förpackningar

Beräknad lästid: 3 min
Bespoke Christmas Packaging

Om du börjar känna dig festlig kanske du undrar om du ska införliva dessa känslor i dina förpackningsdesigner inför julen. Kommer detta att resultera i ökad försäljning, en positiv varumärkesuppfattning eller stängs kunderna av av marknadsföringsval som detta? Låt oss dyka in och upptäcka om festliga förpackningar är värda din tid och pengar.

Förpackningar presenteras genom tiderna

Innan vi undersöker marknadsföringspotentialen med denna möjlighet är det intressant att fundera över var idén med att dekorera presenter kom ifrån.

På 1600-talet brukade japanerna slå in presenter i återanvändbart tyg. Vid den viktorianska eran var inslagning av presenter bara ett annat sätt att beteckna din personliga rikedom.

Idag är omslagspapper vanligtvis märkta med superhjältar, prinsessor eller någon annan typ av IP du kan tänka dig. En modern fråga när förpackningar presenteras är naturligtvis om materialen är återvinningsbara, hållbara och lätta att kassera. Detta är en av anledningarna till att 100 % pappersomslag har blivit så populärt. Naturligtvis finns det gott om andra alternativ också som presentförpackningar i aluminium eller kartongförpackningar.

Hur tycker kunderna om säsongsbetonade förpackningsdesigner?

Studier visar att kunder uppskattar säsongsbetonade förpackningar även om det finns ett par fallgropar att undvika här.

Till exempel, en forskningsundersökning visade att kunder löpte dubbelt så stor risk att köpa läskprodukter när de hade en festlig design. Festliga förpackningar förstärkte till och med viktiga marknadsföringsbudskap, inklusive "behandla dig själv".


Vad sägs om andra säsongsdesigner?

Andra marknadsföringsexperter och branschledare förespråkar idén att ändra förpackningsdesign för andra nyckelsäsonger. Det är dock viktigt att se till att designen respekterar kulturen och berättar en historia som är vettig för ditt specifika varumärke.

Tänk noga på dina designval

Kom ihåg att som med all marknadsföring är det lätt att budskapet blir förvirrat. Pepsi upptäckte detta efter en betydande motreaktion för deras egna festliga förpackningar som visade pengar falla genom himlen som snö. Även om bilderna skulle förmedla tanken om välgörenhet, fick det faktiskt kunderna att tänka på kommersialisering.

Sluta tankar

Som du kan se är det tydligt att kunderna älskar festliga förpackningar och om du har tur kan den rätta presentburken till och med bli ett samlarobjekt. Du behöver bara tänka noga på det bildspråk du använder och se till att dina mönster respekterar alla kulturer eller säsongsbetonade fester som är en del av din marknadsföringskampanj.


Extra fakta: The Marketing Myth Of Santa Claus

 

Sundblom's Santa Claus



En av de vanligaste missuppfattningarna i marknadsföringen är att Coca-Cola skapade den moderna bilden av jultomten. Tanken är att tomten är klädd i rött och vitt för att matcha företagets varumärke från en annons som går tillbaka till 1930-talet.

Det är en underbar idé men det är inte riktigt sant. Coca Cola skapade annonser med tomten på 1930-talet med hjälp av illustratören Haddon Sundblom. Men även om idén med den röda och vita kostymen kan ha valts för att matcha märkets färger, var detta inte första gången som karaktären såg ut klädd på det här sättet. Bilder visar den legendariska figuren i rött och vitt med anor från viktoriansk tid. Som sagt, Coca Cola skapade en bild som blev den allmänt accepterade bilden av mannen själv som har använts som inspiration för otaliga medieprojekt inklusive filmer, TV-program och marknadsföringsannonser.

Så, även om företaget inte skapade bilden av jultomten, hjälpte de till att få den till liv och framgångsrikt kommersialiserade den legendariska ikonen som en figur direkt kopplad till deras varumärke.

Efter alla: "Semester kommer."

Vi önskar dig en underbar julhelg från vårt team här på Tinware Direct.


Du kanske också gillar Visa alla

Cupid’s Selection: Top Packaging for Valentine’s Day

Cupid’s Selection: Top Packaging for Valentine’s Day

Get ready for the upcoming sales season.

Festive packaging deliveries

Spread Festive Joy and Craft Marketing Magic with Holiday Packaging

Uncover the secrets to exceptional Christmas packaging.

Collection of sustainable packaging surrounded by Halloween decor