EU tillkännager ny lagstiftning för att förhindra Greenwashing med hållbara förpackningspåståenden

Beräknad lästid: 2 min
Customer opening packaging labelled as sustainable

Europaparlamentet har slutfört en ny lag som kommer att förbjuda vilseledande miljöpåståenden på produkter och bidra till att förbättra märkningen för kunderna.

Lagen är inriktad på att skydda konsumenter från vilseledande metoder och säkerställa att de kan göra bättre köpval överlag.

Vissa problematiska marknadsföringstaktiker som vanligtvis förknippas med greenwashing kommer nu att läggas till den växande listan över EU förbjudna affärsmetoder.

Företag kommer inte längre att kunna lägga till hållbar märkning på sina förpackningar utan konkreta bevis. Berörda förpackningsvillkor inkluderar:

  • "Miljövänlig."
  • "Biologiskt nedbrytbar"
  • ”Klimatneutral”

När dessa nya regler väl har införts i medlemsstaterna är hållbarhetsmärkningar som är baserade på officiella certifieringssystem eller sådana som upprättats av offentliga myndigheter de enda termer som kommer att tillåtas i EU för marknadsföringsändamål.

Direktivet kommer också att förbjuda påståenden om att en produkt är "klimatpositiv", "klimatneutral" eller har en "minskad" inverkan på miljön på grund av system för kompensation av koldioxidutsläpp. EU-parlamentet konstaterade att även om rörelser som denna från företag välkomnades, skulle de inte längre accepteras som bevis på att en produkt var fördelaktig för miljön.

Medlemsstaterna har nu två år på sig att införa den nya lagstiftningen.

Vad är Greenwashing?

Greenwashing hänvisar till en typ av marknadsföring som är utformad för att göra produkter mer tilltalande för miljömedvetna konsumenter. Greenwashing är inte alltid avsiktligt och kan vara ett resultat av bristande forskning eller felkommunikation. 

Denna nyhet följer på anklagelser mot stora livsmedelsproducenter Nestle och Coca-Cola om att deras hållbarhetspåståenden inte är korrekta.

Vårt perspektiv

Regeringar har i flera år planerat att vidta åtgärder mot obevisade hållbarhetskrav från företag.

Närare rapporter har också visat att konsumenter ofta är förvirrade över ogrundade hållbarhetspåståenden som finns på produktförpackningar.

Det är därför det är avgörande för företag att välja förpackningar för sina produkter som är certifierat hållbara. Detta är särskilt viktigt om du planerar att använda de gröna standarderna för din förpackning som en del av din övergripande marknadsföringsstrategi.

Konsumenter är mer intresserade än någonsin av att välja produkter som är rätt val för planeten jorden, men bara om paketet lever upp till det löftet.

En av de tydliga fördelarna med metallförpackningar inklusive plåt och aluminium jämfört med andra alternativ är att de kan återvinnas i obegränsad mängd och kan återanvändas eller återanvändas. Som sådan är det ett riktigt hållbart val för alla märken.

Källor 

EU förbjuder "vilseledande" miljöpåståenden som bygger på kvittning | Koldioxidkompensation | The Guardian


Du kanske också gillar Visa alla

Cupid’s Selection: Top Packaging for Valentine’s Day

Cupid’s Selection: Top Packaging for Valentine’s Day

Get ready for the upcoming sales season.

Festive packaging deliveries

Spread Festive Joy and Craft Marketing Magic with Holiday Packaging

Uncover the secrets to exceptional Christmas packaging.

Collection of sustainable packaging surrounded by Halloween decor