Lär dig 10 knep för att fängsla kunder med din produktförpackning
Att välja rätt förpackningsdesign är alltid en nyckeluppgift när man förbereder en ny produkt för marknaden. Varför är detta?
Design, stil, utseende, form, färg och storlek spelar alla en roll för att avgöra om en kund väljer din produkt eller inte. Människor väljer en bok baserat på omslaget och 7 av 10 kunder kommer att välja en produkt baserat på deras första intryck.
Med detta i åtanke, låt oss utforska de 10 förpackningsdesignfaktorerna som hjälper din produkt att vinna över alla målgrupper.
1. Logotyp
Tänk först på din logotyp. Det är förmodligen den första detalj en kund kommer att lägga märke till. Det är därför du behöver lägga tid på att designa en logotyp som tilltalar din målgrupp och hjälper din produkt att sticka ut. Tänk noga på din användning av färger och typsnittet samt bildspråket som ligger till grund för din logotyp. Kom ihåg att en logotyp är mycket mer sannolikt att komma ihåg jämfört med namnet på ett företag som en kund har interagerat med för första gången.
2. Personalisering
Kunder är angelägna om att köpa produkter som känns mer personliga och specifika för dem. Det finns många sätt att lägga till denna nivå av personlig anpassning. Du kanske till exempel vill överväga att inkludera en personlig anteckning till dina kunder och klienter. Detta kan helt enkelt säga tack eller så kan det ge dem en belöning för att de har valt din produkt. Allt sådant här kommer att få din produkt och din förpackning att sticka ut mer.
3. Färg
Vi nämnde kort färg när det gäller logotypen som visas på din förpackning. Det är dock viktigt att betona hur avgörande rätt färgval är. Viss forskning tyder faktiskt på att färg är den viktigaste egenskapen för förpackningsdesign och kommer att leda till ett omedelbart beslut om din produkt. Olika färger kan förändra uppfattningen av inte bara din produkt utan ditt övergripande varumärke.
4. Forskning
När du lanserar en produkt är det viktigt att noggrant undersöka din publik och marknaden. Vi rekommenderar att titta på så mycket data som möjligt innan du lanserar en produkt eller investerar i nya förpackningar för en befintlig produkt som du redan säljer. Dessutom bör du också undersöka dina konkurrenter. När du förstår hur din huvudsakliga konkurrens hanterar marknaden kan du bestämma om du vill följa dem eller utforska en helt ny riktning.
5. Unikhet
Om din produkt ser ut och känns unik, är det mycket mer sannolikt att det kommer att påverka kunderna som handlar efter de produkter du säljer. Du kanske till exempel vill fundera på att investera i skräddarsydda förpackningar. De främsta fördelarna med skräddarsydda lösningar är att de ger en förstklassig känsla och design som är perfekt om du vänder dig till en avancerad publik eller om du vill sälja dina produkter till ett högre pris.
Du kan skapa förpackningar med många fängslande funktioner inklusive:
- Tryckta lock
- Präglade interiörer
- Färgglada bilder
- Unika former
6. Meddelanden
Falla inte i fällan att göra din produkt till ett mysterium. Även om detta kan leda till en lockande och övertygande gerillamarknadsföringsstrategi, är den inte lämplig för de flesta produkter. Kunder vill veta exakt vad de köper, särskilt om de inte har beställt något från ditt företag tidigare. Som sådan bör din märkning och övergripande design bidra till den förståelse som kunderna har av produkten i fråga.Du kan också använda den för att skapa nyckeluppfattningar om ditt företag och ditt övergripande varumärke.
7. Mål
Se till att du väljer en design som matchar din målgrupp specifikt. Om du till exempel utforskar olika typer av hållbara förpackningar är det viktigt att välja ett material som tilltalar dina användare. Till exempel ses kartongrör allmänt som det mest fördelaktiga valet för miljömedvetna konsumenter. Andra kunder kanske föredrar en plåtförpackning eftersom den antyder lyx såväl som en kvalitetslösning.
8. Bilder
De säger att en bild är värd mer än tusen ord och det är helt sant i marknadsföringsvärlden. En bild kommer att göra din produkt mer tilltalande och föreslå viktiga idéer om ditt varumärke. Det kan också innebära att din förpackning blir något av ett samlarobjekt. Otaliga varumärken har använt bilder för att förvandla enkla förpackningslösningar till ett måste-ha-köp.
9. Utforska trender
Förpackningstrender förändras under året. Till exempel under julsäsongen är det mer sannolikt att kunder köper produkter med förpackningar som har en festlig design. Varför är detta? Tja, helt enkelt, festlig design gör kunderna glada och påminner dem om julen. Även om du fortfarande behöver lägga tid och forskning på den slutliga designen, kan rätt skräddarsydda festliga förpackningar enkelt förbättra försäljningen för ditt företag. Det är inte bara jul heller. Under sommaren kan du använda varmare färger för dina mönster för att matcha säsongen. Eller så kan du utforska olika former för att matcha viktiga tillfällen som äggformade förpackningar vid påsk.
10. Var grön
Slutligen, idag är det viktigare än någonsin att företag uppnår rätt hållbarhetsstandarder. Som du kanske har gissat har produktförpackningsdesign en inverkan här. Välj dina material noggrant för att skapa bästa möjliga intryck. Till exempel har aluminiumförpackningar blivit ett populärt alternativ till plast inom kosmetikindustrin. Till skillnad från plast kan aluminiumförpackningar återanvändas och återanvändas otaliga gånger. I Europa är det övergripande föredragna valet komposterbara förpackningar. Vi har industriella komposterbara ståpåsar, perfekta för ett brett utbud av produkter inklusive pulver, godis, kaffe och te.
Vi hoppas att den här guiden hjälper dig att låsa upp den verkliga kraften i en briljant förpackningsdesign. Om du är intresserad av att lära dig mer, tveka inte att kontakta vårt säljteam. De hjälper dig alltid att hitta den perfekta förpackningen för din produkt.