Nyårsförpackningsfakta som alla företagare behöver
Ett nytt år innebär nya utmaningar för ditt företag, men det lämnar också en väg fylld av möjligheter.
Möjligheter till tillväxt, förbättringar och innovation. För att göra detta måste du naturligtvis vara medveten om de trender som formar nyckelprocesser i din verksamhet. Låt oss dyka in och utforska fakta som borde forma dina affärsförpackningsbeslut under 2024.
Kunder älskar förpackningar!
Den mest populära unboxing-videon på YouTube för 2023 fick mer än 89 miljoner visningar. Under det senaste decenniet har unboxing-videor ökat i popularitet och blivit ett marknadsföringsevenemang för sig själva. Faktum är att en väl presenterad unboxing kan leda till höga nivåer av engagemang och viral marknadsföringsframgång. Men det handlar inte bara om produkten som finns inuti förpackningen. Kunderna är intresserade av allt från materialet till lådans unika egenskaper.
Kundnöjdhet garanterar inte lojalitet
Att leverera en tjänst av standardkvalitet leder sannolikt inte till garanterad lojalitet från kunderna. Om du vill att folk ska fortsätta köpa från ditt företag måste du ge dem något mer. Det är därför du bör utforska innovativa förpackningsval som är designade för att sticka ut på resten av marknaden.
Företagsförpackningsval är faktiskt så viktiga att i en undersökning bytte 52 % av kunderna varumärke enbart för att de älskade ett nytt förpackningsval.
Marknadsföringsteam gör unika förpackningar till en högsta prioritet
I en nyligen genomförd marknadsföringsundersökning erkände experter föga överraskande att de prioriterade kreativa förpackningsval när de planerade sina marknadsföringskampanjer för det kommande året. Allt från färg till textur och material kan ändra hur kunder ser på din produkt och avgöra om de förbinder sig till ett köp.
Kunderna blir gröna - till rätt pris!
Kunder är angelägna om att minska sitt koldioxidavtryck och kommer att stödja företag som de anser vara miljövänliga. Men de kommer bara att fortsätta göra detta om gröna val inte påverkar deras personliga ekonomiska situation eller kostnaderna för deras verksamhet. Konsumenter och B2B-företag är alltmer försiktiga med alla företag som pressar ytterligare kostnader nedåt.
Den mest populära miljövänliga förpackningen i Europa är komposterbar
Över hela Europa är kunderna engagerade i att använda förpackningar som ger tillbaka till jorden. Rätt komposterbara förpackningar kan berika den omgivande jorden när den kasseras, vilket hjälper miljön att frodas. Undersökningar visar också att kunder känner sig mer positiva till sig själva när de förbinder sig till miljömedvetet beslutsfattande.
Det är dock viktigt att se till att din marknadsföringsstrategi för gröna förpackningar är tydlig och konsekvent. Kunder är ofta förvirrade över termer som biologiskt nedbrytbart, återvinningsbart och komposterbart.
Konsumenter är redo att börja returnera ditt förpackning
Returnerbara förpackningar är en av de viktigaste trenderna för företag idag. Särskilt skönhetsföretag uppmuntrar redan sina kunder att skicka tillbaka förpackningar de är färdiga med så att behållarna kan kasseras på rätt sätt. Det är därför det kan vara värt att byta till aluminiumförpackningsprodukter eller plåtförpackningar som kan användas otaliga gånger.
Använd dessa fakta så kommer du att kunna planera en förpackningsstrategi som tilltalar din kundbas och hjälper ditt varumärke att blomstra under 2024.