Skicka ett kraftfullt meddelande med din förpackningsdesign
HBTQ+ historiemånad har firats och hedrats i vissa delar av världen sedan 1994. Det månadslånga firandet är fokuserat på att minnas historien om homosexuella rättigheter såväl som medborgarrättsrörelser.
Företag och varumärken är ofta angelägna om att delta i dessa firande. Förmodligen har företag en skyldighet att stå upp och stödja olika samhällen och minoriteter, men det är viktigt att närma sig detta på rätt sätt. Det finns många sätt för ett företag att visa att de är en allierad. Till exempel bör du ha en antidiskriminerande rekryteringspolicy inbäddad i ditt företags kultur. Du kan också lyfta fram ditt stöd genom designen och skapandet av dina produkter. Förpackningar ger en unik möjlighet här.
För att utforska detta, låt oss ta en titt på några av de främsta varumärkena som har visat sitt stöd till HBTQ+-communityt genom sin produktdesign genom åren.
Taste The Rainbow
Det är omöjligt att tänka på de söta käglor utan att trolla fram en bild av en ljus och färgstark regnbåge. Detta är en viktig del av både deras marknadsföring och varumärkesidentitet. År 2020 beslutade varumärket att visa sitt stöd till HBTQ+-communityt genom sin förpackning.
I en genialisk kampanjstrategi skapade företaget unika förpackningar, tog bort alla färger och lämnade efter sig en grå, tråkig presentation. Detta var smart av två anledningar. Först framhävde det budskapet de ville förmedla:
"För stolthet är det bara en regnbåge som betyder något."
För det andra skilde sig förpackningen och deras produkt omedelbart ut från konkurrenterna. När allt kommer omkring är söta förpackningar nästan alltid färgglada.
Xbox
Skittles är inte det enda företaget som har använt sin förpackning och till och med en helt ny produkt för att visa sitt stöd till HBTQ+-gemenskapen.
2022 släppte Xbox en specialutgåvakontroll. Både förpackningen och produkten designades för att inkludera mer än 30 LGBTQIA-gemenskapsflaggor för att demonstrera intersektionalitet och enhet.
Produkten tog mer än tre års forskning och utveckling med den ursprungliga idén som presenterades 2019 för att markera 50-årsjubileet av Stonewall Riots.
NYX Cosmetics
Äntligen skapade NYX en komplett produktlinje som utformades för att lyfta fram och främja könsflytande. Förpackningen som företaget skapade främjade idén att smink inte har något kön och uppmuntrade kunderna att uttrycka sin skönhet och känsla av sig själv hur de ville.
För att skapa produkterna och förpackningen gick företaget ihop med viktiga influencers och onlinekreatörer som var en del av kosmetikaindustrin och HBTQ+-gemenskapen.
Ge förändring som ledare för din bransch
Att använda din förpackning för att stödja en sak är ett smart val ur ett marknadsföringsperspektiv, men det är viktigt att se till att det kompletteras med meningsfull handling. Om allt ditt företag har är en ljus och färgstark etikett, kan det uppfattas som en dygdsignalering, även om detta inte var din ursprungliga avsikt.
Företag kan hjälpa stödgrupper som HBTQ+-gemenskaperna genom att lägga sitt stöd bakom välgörenhetsorganisationer, individuella kampanjer och skapa en kontorskultur som omfattar individuell identitet.
Vi hoppas att du tyckte att den här artikeln var både insiktsfull. Är du sugen på att lära dig hur du skapar en unik förpackningsdesign som kommer att skicka ett kraftfullt budskap till din publik? Om så är fallet, kontakta oss idag så hjälper vårt team dig gärna vidare.